five-star-stad-abfive-star-stad-ab

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna

som brukar ställas till Five Star Städ

Om du inte hittar svar på din fråga så kan du söka vidare på Kontakt sida eller kontakta Five Star Städ via telefon, så får du hjälp att nå någon som kan svara på din fråga.

Vad är provstäd?

Det är den första städningen vi gör innan vi skapar ett kontrakt med klienten. Det är en grundlig städning som tar längre tid än en ”vanlig” städning. Detta är ett bra sätt för er att bevittna vårt kunnande och känna er mer avslappnad i ert val av att välja oss. Provstädningen är inte tidsbunden Utan städaren tar den tid det behövs för att få huset/ lokalen skinande rent.

Skall jag vara hemma under provstädningen?

Helst ska kunden vara hemma för att visa runt städaren, nämna kundens speciella önskemål och för att visa var städmaterialet finns.

Måste jag som klient köpa städmaterial?

Det fungerar båda vägar. Du kan köpa materialet själv eller så kan vi hjälpa dig med dettta genom att köpa de nödvändiga sakerna själva.

Är det något jag ska tänka på innan jag använder era tjänster?

När det gäller hemstädning så är det viktigt att kunden nämner eventuella husdjur för att undvika möjliga allergiska reaktioner hos städaren, likaså kan städaren inneha fobier och kan då inte konfrontera dem. Det är också viktigt att ni som kund nämner eventuella allergier som de bosatta i lägenheten har. Som exempel så behöver hem där en damm-allergiker bor en utförligare dammtorkning. Vi kan i sådana fall rekommendera en dammsugare med speciella dammfilter. Om ni är allergisk mot parfymer så kan vi, om vi är förvarnade, använda parfymfria rengörningsmedel och även be städaren att undvika parfymer. Om ni är allergisk mor någon speciell ingrediens eller doft så informera oss om detta så vi undviker dessa.

Hur går jag tillväga om jag inte är nöjd med städningen?

Om det gäller hemstädning så sätter vi oss ner med dig ger igenom felen. Vi gör vårt bästa för att städa hemmet precis som du vill ha det.
Om det gäller flyttstädning så har ni en 14 dagarsgaranti efter städtillfället ifråga. Inom dessa ​14 dagar kan du kontakta oss om du finner något fel. Vi kommer då att återkomma till dig och rätta till allt kostnadsfritt.

Vad är RUT-avdrag och hur kan jag dra nytta av det?

För detaljerad information om vem som kan erhålla RUT- avdraget plus annan nyttig information, besök skatteverkets hemsida på www.skatteverket.se eller ringa Skatteupplysningen på telefon 0771-567 567.

Om jag lämnar mina nycklar till er företag, vad för säkerhet har jag då?

Det är upp till klienten om denne vill lämna nycklarna eller inte. Väljer klienten att göra detta ger vi honom en nyckelkvittens, där det även på denna står de säkerhetsåtgärder vi vidtar för att förhindra eventuellt missbruk.

Vad händer om städaren skadar eller har sönder någonting?

Städaren skall då informera både klienten och företaget. Vi innehar ansvarförsäkring som är användbar i dessa fall. Vi kan ersätta ett trasigt objekt eller ge klienten pengar till värdet av objektet ifråga.

Vad ska jag förbereda inför en hemstädning?

Generellt behövs följande saker:

  • Dammsugare och extra dammsugarpåsar
  • Microfibertrasor
  • Universal-rengöringsmedel
  • Rengöringmedel för badrum
  • Rengöringmedel för toalettstol
  • Fönsterputsmedel
  • Rengöringmedel för golv
  • Mopp och hink
  • Spisskrapa
  • Rengöringmedel för spishäll
  • Svamp
  • Wettex

Vid tillfällen då det finns ömtåliga och sköra ytor , special trägolv, antika objekt eller liknade så ska passande rengöringsmedel finnas.
Vid speciella fall såsom mögel, rost eller tuffa fläckar så kan vi rekommendera klienten de kemikalier som behövs.

Hur långt I förväg behöver jag beställa en storstädning eller fönsterputsning?

Du kan beställa våra tjänster långt i förväg men helst inte kortare än en vecka.

Hur går jag tillväga om jag vill ha en mer periodisk hemhjälp såsom strykning eller rengöring av ugnen?

I ovanstående fall eller andra, såsom städning av kylskåpet, garaget, källaren, balkongen, fläkten etc., så är det bäst att du säger till minst tre dagar i förväg. För denna typ av städning debiteras du enligt den normala taxan du annars har. Vi kommer att informera dig om det är något speciellt rengöringsmedel som behövs eller ska vi inhandla denna om du så önskar.

Vad händer om jag vill avboka visiten?

Du måste säga till oss om avbokningen åtminstone en vecka i förväg så att vi kan lägga om våra arbetares scheman.

Hur går man tillväga om man vill ha tillbaka nyckeln från ert företag?

Du kan be om den innan de vanliga städdatumen. Då kan vi arrangera olika alternativ såsom att skicka den med en av våra anställda, hantera det efter de vaniga arbetstimmarna, eller
Att du själv hämtar den på vårt kontor. Vi överlämningen kommer du att få skriva på ett papper där det framgår att du har fått tillbaka nyckeln. Vi får båda en kopia på detta papper.

Ska jag ansöka om RUT-avdrag, fylla I en blankett eller något annat?

Nej, du gör ingenting. RUT-avdraget kan bara sökas av ett företag med skattesedel. Det enda vi behöver av dig är ditt personnummer och sen låter du oss ta hand om pappersarbetet.